JEG VILLE BRUKE MINE BAKEFERDIGHETER

Categories Mat

Så satt man her igjen en søndag. Med sliten kropp og halvtrøtte glugger, og lurer fælt på hvorfor jeg ikke har mer energi enn det jeg har om dagen. Merker at søvnen ikke er det beste for tiden, og flere ganger i løpet av de siste ukene har jeg glippet flere ganger øynene opp gjennom nettene.

Til vanlig sover jeg natten gjennom alle de timene jeg får med søvn, og da er det kanskje ikke så rart at man føler seg sånn som man gjør for tiden. Årsaken kan jo være så mangt, men er nok inne i en sånn tid hvor tankene styrer mer enn vanlig, og derfor føler man seg akkurat sånn som man gjør.

Men likevel, helgen har jeg klart å komme meg gjennom, selv om det fortsatt et litt igjen av den. Søndager er som oftest kjent å være en sløvedag, en dag hvor man som oftest ikke har noen planer, og noen har kanskje en hangover.

Med en dag som man kan bruke til ingenting, samtidig lade og bygge opp med ny energi til en ny uke som er i vente, så var det jammen meg godt at jeg fikk gjort unna det jeg ønsket å gjøre i går.

Plutselig fikk jeg det for meg at jeg hadde lyst til å gjøre noe midt opp i alt sammen. Jeg ville bruke mine bakeferdigheter, og med det slenge sammen en kake. Sist jeg bakte gikk jeg for sjokoladekake, men denne gangen ville jeg gå for noe litt i den andre enden av smaksløkene.

Sjokoladekake er godt det, men for meg ligger den i den enden hvor den kan virke litt “tung” siden den kan virke å bli litt mer kompakt. Nå ville jeg gå for noe som var litt mer luftig og friskt, og derfor var valget nokså lett å finne frem til hva jeg skulle gå for.

Sist jeg laget denne kaken så den sånn ut som på bildet over her. Nå husker jeg ikke helt når jeg fant ut at jeg ville prøve og bake denne, som også var aller første gangen jeg blandet sammen disse ingrediensene. Men det begynner å bli noen år siden nå.

Du kan vel kanskje skimte i hvilken kake det er over her. Det skal også sies at denne ble nokså mislykket, men likevel smakte godt. Nå ville jeg prøve meg på denne, flere år etter første gangen. Men hvordan ville det gå nå?

Det første jeg gjorde var å søke og bla meg litt frem og tilbake på nettet for å finne en oppskrift jeg kunne like. Og med lykkesøket så fant jeg en jeg valgte å gå for, og her finner du den hvis også du vil gjøre den samme fremgangsmåten som meg.

Jeg vil jo si at jeg ble enda mer fornøyd denne gangen, enn det jeg ble for noen år tilbake. Mye finere, og smakte enda mer godt denne gangen. Men det skal jo sies at den andre ikke var vond, men hadde bare en annen konsistens og annerledes smak og utseende.

Mye har nok skjedd på de siste årene som har gått mellom disse to kakene. Den første ble laget uten gelé, mens denne gangen slang jeg den på over ostefyllet.

Tenk at ostekake skal være så godt, samtidig som den er ganske enkel å lage, selv om det tar noen timer med tanke på kjøling og at kaken skal få festet seg. Jeg er ganske sikker på at dette ikke er siste gangen. Men hvor lenge det blir til neste gang, det får man vente og se. Godt er det i hvert fall med kake!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *