Å MALE ER SÅ MANGT

Categories Hverdag

Vinterferie. Tenk å kunne vært en del av det. Man hadde hatt en hel uke foran seg til å kunne bygge opp innholdet akkurat sånn som man ville. Fylle den opp med både det ene og det andre som man kanskje hadde lengtet litt ekstra etter, og rett og slett bare kost seg til det fulle.

Jaja, så ble det heller ikke en slik ferie på meg i år heller. Jeg har nå jobbet i barnehage i 6½ år, og hvert år har den blitt brukt til jobbing. Det har jo hendt at jeg har drømt meg litt bort. Har trodd at jeg har vært på en magisk øy med solfylte dager og paraplydrink. At jeg har kunnet hoppe ut i varme bassenger når jeg enn ville.

Men sånn har det altså ikke vært. Etter at jeg sluttet på videregående så har mine vinterferier blitt brukt til arbeid, og toget har forsettet akkurat som vanlig. Jeg kan jo si at jeg blir en liten smule misunnelig når jeg hører andre som reiser på skikkelige turer, om det så er til fjells eller til utlandet.

Men der stopper det. Jeg lengter selvsagt etter litt ekstra ferie jeg også, men aller best koser jeg meg på jobb under sånne uker som dette. Ofte er det roligere når disse halvrøde dagene kommer. Selv om det kanskje ikke er så mange barn som tar seg fri fra barnehagen alltid, så merkes det også stort når bare noen få ikke er der.

Nå er det ikke sånn at jeg går rundt og sier til foreldre at de må ta barna ut av hverdagen sin. Selvfølgelig er det viktig at også barn får seg noen hviledager fra sin barnehagehverdag, hvor noen er flinkere enn andre. Nå er jeg verken for eller i mot hva foreldre ønsker å gjøre, så lenge de gjør det som er rett og viktigst for barna sine.

Uansett, jeg koser meg på jobb selv om det er mange eller færre barn rundt meg, med de små kroppene som nettopp har startet sin historie og drømmer i livet. Nå som denne uken nærmer seg slutten, så har jeg også utnyttet sjansen til å starte på enda et lite prosjekt.

Det vil si at kreativiteten slutter aldri å blomstre, og prosjekter har kommet på rullende bånd. Starten av denne uken gikk til å gjøre et kreativt arbeid med barna, og det kan jeg få se om jeg kan få vist i en senere anledning. Og i dag var det på’n igjen med enda mer kreativitet, og barna syns dette også var gøy.

I dag har barna altså vært enda mer kreative, og jeg har latt barna få utforske litt dypere innen aktiviteten. Å male er så mangt, for du trenger ikke bestandig å dra frem et papirunderlag, litt maling og en enkel pensel for å lage litt kunst.

For ikke så lang tid tilbake utforsket vi hvordan det var å male med steiner, noe du kan se nærmere på her. Dette var noe som ga en stor glede blant barna, hvor de nesten ikke klarte å vente på tur.

Men i dag var det verken pensler eller steiner inn i bilde. Vet du hva vi testet ut denne gangen? Idéen traff meg i forrige uke, og endelig fikk jeg funnet ut hvordan dette fungerte i praksis. Det eneste vi trengte var et ark og litt maling, og penselen ble byttet ut med sugerør.

Sugerør? Ja, du hørte riktig. Det finnes flere måter å male med sugerør på, men i denne omgangen gikk vi for en “stjernepensel”, hvor sugerøret var klippet i smalere remser i den ene enden som du kan skimte til på bildene.

Dette var også moro for barna, og noen kunne forsettet videre i lang tid hvis jeg ikke hadde sagt at det var nok for denne runden. Kanskje blir dette ikke siste gangen, og det er jo fullt mulig å ta tak i dette igjen i en senere anledning. Kreativiteten er så og si ustoppelig, og det finnes haugevis av måter å gjøre ting på.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *