JEG VILLE LAGE GJÆRBAKST

Categories Mat

Jeg kan kjenne lukten gjennom bildene, og det kunne jeg nesten ved å tenke på det også. Uten at jeg nesten rakk og finne ut av hva jeg skulle gjøre, så sto allerede ingrediensene klare på kjøkkenbenken foran meg.

Av noe som jeg ikke helt vet hvor kom fra, fordi kjedsomheten over at noe måtte gjøres tok kanskje litt overhånd, så var jeg i gang før jeg visste ordet av det. Jeg begynte å lese meg frem i oppskriften, og jeg må si jeg ble overrasket over hvor enkel den var.

Her i går falt fristelsen så mot at jeg ville lage gjærbakst. Av alle ting sto det boller på planen. Kanelsnurrer hadde vært så godt og jeg slo opp en tilfeldig oppskrift på bolledeig. Med solen som skinte gjennom vinduene og fuglesangen som spilte på vidt gap så gikk disse timene i kokkeforkle ganske så fort.

Bare noen timer senere satt jeg igjen med snaue femti kanelsnurrer som jeg nå kan kose meg med fremover. Men kjenner jeg meg rett så har jeg en viss anelse om at de kanskje kan stå i fare ved å forsvinne delvis fort.

Siden disse ble så overraskende god som dem ble, og ikke minst så luftige, så tenkte jeg at jeg kunne dele denne oppskriften videre. Hvis du er nysgjerrig og vil prøve og lage dem du også, for å finne ut hva jeg mener, så kan du følge denne oppskriften her. En basis bolleoppskrift hvor jeg i etterkant smurte den inn med smør og drysset over kanel og sukker.

Og hvis du vil ha et lite ekstra tips som jeg plukket opp et sted jeg kom over, så kan du kjevle ut deigen, smøre inn og drysse over de ekstra søtsakene. Og istedenfor å rulle den som en pølse med en gang, så kan du skjære strimler og deretter rulle dem innover til en snurrings. Første gang jeg prøvde den måten da jeg laget disse snurringsene i går, og det var så mye mer lettvint, og resultatet ble mye bedre enn hvis jeg hadde rullet deigen først for så å dele den opp. Det er i hvert fall verdt å prøve neste gang du går for å unne deg gjærbakst av denne varianten.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *