KOMMER TIL Å FALLE I SMAK I JULEN

Categories Mat

Du kjenner godt at det er mandag når du er ferdig på jobb klokken fire, er hjemme halv fem og deretter er på trening og er klar til klokken fem. Merker at hodet har fått sin dose gjennom denne høsten, og at det endelig skal bli godt med noen dager fri. Men først må man holde ut i fire dager til før man kan senke skuldrene litt i det minste.

Helgen forsvant like fort som den kom, selv om jeg føler at jeg fikk litt mer ut av, og ikke minst gjort litt i løpet av denne helgen. På vei hjemover fra jobb her om fredagen fikk jeg så vidt hamstret til meg litt fra butikken, etter at det var ekstremt utplukket. Det er tydeligvis ikke bare jeg som tyr til den enkle, men også koselig løsningen, og det var ikke før i går kveld jeg fikk satt meg ned og stelt litt i stand med denne nye og søte juleboksen som jeg fant hos Søstrene Grene i helgen, pluss alt det andre her.

For her var ingrediensene jeg hadde på tapetet, og du kan kanskje tenke deg frem til allerede nå hva det var jeg drev og ordnet med da søndagskvelden kom? Svaret kan jo også sees på noe av det jeg brukte, og om du klarte å løse denne lille julerebusen – ja, det var marsipan som sto på menyen.

I år har vi ikke vært like ivrige på julebaksten. For å lette litt på sløret så er det ikke en eneste julekake som er blitt laget. Ikke at det er et veldig stort must for meg. Derfor ville jeg lage noe som jeg kunne unne meg litt for meg selv i julen, og lagde til noe godt av marsipan, sjokolade og nonstop.

Julemusikken ble satt på, og på kjøkkenet stengte jeg meg inne. Helt for meg selv. I mine helt egne tanker og begynte det lille juleverkstedet med å rulle kuler av marsipanen. Jeg gikk ikke løs denne gangen på å lage avanserte figurer og annet, sånn som jeg syns var morsomt da jeg var yngre. I år kjørte jeg det rett og slett fryktelig enkelt. Og sånn ble det seendes ut under lagingen.

“Det enkle er ofte det beste” sies det. Og i noen tilfeller stemmer det ganske bra. Resultatet ser ikke akkurat så veldig fancy ut. Men nå trenger det ikke å gjøre det bestandig heller. Det er jo smaken som er det viktigste, og selv om jeg ikke har tatt en liten smaksprøve enda, så har jeg en stor anelse om at dette kommer til å falle i smak i julen. Kanskje har du kommet mye lenger, eller gjort mer ut av julebaksten i år. Hva er det du har laget?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *