MORO Å LAGE EGEN MAT

Categories Mat

Og sånn startet jeg den første fridagen av det som kalles helg. Det skal sies at jeg ikke er en storspiser, eller småspiser for den saks skyld, når jeg er tidlig oppe i hverdagen. Og frokost i helgene går litt sånn som jeg ønsker om hvor sent jeg hiver i meg noe mat.

Men på formiddagen i dag var jeg litt usikker på hva jeg skulle la meg friste av. Hva skulle jeg finne på? Skulle jeg bare gjøre det så enkelt som å droppe det, og heller småspise utover dagen? Skulle jeg dandere noen enkle brødskiver, som jeg forsåvidt kun spiser til nød som jobblunsj? Eller skulle jeg finne noen rester?

Jeg gikk for det sistnevnte og rotet litt i kjøleskapet av det jeg kunne finne der av fristelser. Så mye spennende var det egentlig ikke, men jeg skrapet frem noen grønnsaker jeg kunne finne som du ser over her.

Alt det sunne ble kuttet opp – for ja, jeg gikk for et sunt alternativ. Men hva var det jeg skulle gjøre med alle disse ingrediensene? Å spise de rå grønnsakene var ikke akkurat i tankene mine.

Stekepannen fant jeg frem hvor jeg hev oppi en klatt med smør, bare for å ha gjort den klar. Grønnsakene kuttet jeg i ønsket biter og så blandet jeg alt sammen til lekre farger.

Det putret på svak varme i noen minutter, og det begynte faktisk å lukte godt. Interessen av matlagingen min er på en side ikke så stor, fordi jeg sjelden tar meg tid til å utforske og dandere matveien. Men jeg vet at jeg innerst inne kan, selv om jeg til dels ofte høre at jeg går for den lette varianten og spiser “drit”.

Men jeg tenker – så lenge jeg får skrapet bort sulten så kan jeg spise akkurat det jeg vil, og det jeg ønsker til den tiden jeg har lyst.

Hvis jeg gjemmer meg forsiktig bak mine hender, så kan jeg fortelle at dette var første gangen jeg laget en wokvariant, helt selv. Det skal jo også sies at jeg bor hjemme fortsatt, og er så heldig å få servert masse god mat. Men når det virkelig gjelder, og når tiden er kommet hvor jeg har flyttet ut, da blir det nok mye mer moro å lage egen mat av ulike retter. For jeg kan fortsatt, når det virkelig gjelder!

Så, syns du fargene var lekre og ingrediensene spennende? Hvorfor ikke teste det ut du også? Og det skal jo sies at det er mye rart og spennende man kan blande sammen til en wokrett, og man kan bygge videre på det også. Godt var det i hvert fall!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *