TENK Å VÆRE SÅ HELDIG

Categories Hverdag

Hver morgen er jeg så heldig å kunne stå opp til et hjem hvor det er helt stille. Ikke fordi jeg bor alene, noe som jeg kanskje skulle ønske noen ganger. Men når resten av familien enten har reist avgårde på jobb allerede eller fortsatt sover, det er da det er godt å nyte de få timene man har på morgenkvisten før det en jobb som må gjøres.

Fortsatt er det sånn at jeg stortrives i yrket jeg er i. Jeg elsker rett og slett jobben jeg har, og jeg vet vel ikke helt hva annet jeg kunne tenke meg å gjøre hvis jeg ikke hadde vært så heldig å ha den jobben som jeg har nå.

Selv om hverdagene starter stille og rolig, så er det alltid en stor glede å komme på jobb. Jeg kan kanskje ha noen få dager en sjelden gang hvor jeg aller helst skulle ønske å bli liggende i sengen hele dagen – spesielt nå som mørketiden er her og kulden kryper mer og mer på.

Aller helst skulle jeg gått i vinterdvale jeg også, akkurat sånn som bjørnen og mange andre dyr. Krype inn i søvn og ikke tenke på den kulden som plager meg. Men utenom at jeg er en person med litt i overkant kaldt blod i kroppen, så er jeg veldig glad for å ha den gleden rundt dere – de jeg får dele så mye av hverdagen min med.

Jeg blir alltid tatt godt i mot når jeg tråkker mine føtter en etter en og lemper hele meg innom jobben. Jeg har så utrolig mange fantastiske gode mennesker rundt meg når jeg skal gjøre en god jobb – like mange små som store. Riktig nok er vi flere barn enn voksne i barnehagen, men helheten gir en stor kjærlighet og samhør.

Tenk å være så heldig å glede seg til å kunne jobbe. Det er ikke alle som har det sånn, og ofte blir jeg møtt med flere smil, og noen ganger myke og gode barnearmer som gir verdens beste barneklemmer.

Jeg kan også høre fra noen barn som møter meg i døren om morgen – “hei hei” og “god morn”, og som oftest store smil og klemmer som sagt. Dette er noe av gleden av å jobbe med barn. Å være så heldig å bli tatt så godt vare på av små, men likevel sterke og gode yngre mennesker som så vidt har rukket å starte på det store livet de har foran seg.

Jeg opplever også, i tillegg til all den gode velkomsten jeg kan få, at jeg nesten blir dratt i armer og bein for å være med på både det ene og det andre. Noen ganger kan jeg sitte midt i en aktivitet eller en interessant samtale i den ene enden, mens i den andre enden kan jeg bli dratt i for at jeg må komme meg bort til en annen arena.

I slike situasjoner, og egentlig i ganske mange, så skulle jeg ønske jeg var flere av meg selv, eller at jeg var en blekksprut med enda flere armer og hender til hjelp. Men når jeg får være en del av gjengen jeg er med på jobb, så har jeg ikke stort å klage over. Jeg har det litt som plomma i egget – godt på innsiden.

Selv om det kan skje litt rykk og napp her og der, så er det godt å se at man kan ose av glede over det man gir, men også det man får tilbake. Jeg har ofte fått høre at jeg er en stille og rolig person, noe jeg har vært hele livet. Og dette er en god egenskap å ha som spillebrikke i barnehagen merker jeg.

Noen ganger, eller kanskje ofte, så kan det fort oppstå litt for høye lyder som igjen kan før til kaos. Noen kan være sånn som ikke takler slike situasjoner så bra, mens jeg tar det hele med ro på veien for å finne en løsning.

Det å ha denne egenskapen har jeg sett har ført til at flere barn søker meg om de trenger et fang å sitte på. Trenger de en liten pust i bakken, litt trøst eller rett og slett bare litt kos, så kommer barna stadig bort til meg. Og det er godt å vite at det er den veien det går.

Og derfor er det ikke rart at jeg har en stor glede av å reise på jobb hver eneste dag. Det å se at jeg får så mye kjærlighet tilbake av alt det jeg gir, det er noe alle trenger. Like mye som barn som voksne. Det er viktig å bli sett, men også la seg se hva andre egentlig trenger. Og tenk å ha så mange gode barn rundt seg. Jeg har bestandig hatt sansen for barn. Så at jeg er i riktig jobb er jeg ikke i tvil om.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *