VAKKER OG GRUSOM PÅ SAMME TID

Categories Hverdag

Det er intet nytt at jeg fortsatt har den samme meningen om dit vi har kommet nå. Vinteren har de siste dagene ført til flere ulemper blant folket, hvor det blant annet har gått utover flere kjøremennesker som frakter seg fra den ene plassen til den andre ved å kjøre rundt.

I avisene har det blitt blåst opp med flere uhell som har vært, og som skjedde allerede fra første dag da denne vintersesongen startet med en god slump med snø for bare to dager siden. I mine tanker kan jeg tenke at et fåtall av bilistene har vært maks uheldig, mens en god slump flere av partene har ikke overholdt kjørbarheten sin til kjøreforholdene – altså hatt høyere fart for eksempel enn det forholdene har vist til å egne seg.

Jeg har allerede vært ute og kjørt litt bortover snøen, og nå som snøen ser ut til å bli liggende litt, og kanskje enda lenger, så vet jeg hvordan jeg skal håndtere min kjøring. Riktig nok har vi firehjulsstrekk, om jeg ikke husker feil – for jeg har ikke sånn ekstremt god peiling på biler, og det merkes syns jeg.

Men om vi har ekstra krefter i hjulene eller ei – jeg liker ikke vinteren for det. I hvert fall ikke snøen. Likevel er den vakker og grusom på samme tid, for et helt hvitt landskap er jo pent, og rent å se på.

Jeg kan være enig i at snøen er til stor glede for barna, og når man kan leke, tulle og tøyse sammen med dem. Men jeg kan være enig med meg selv, samtidig som en del andre, at snøen er til en stor hinder for mye annet.

En annen fordel er at den gjør mørketiden litt lysere, i motsetning til hvis det hadde vært delvis grønt og bart ute. Jeg kunne sikkert ramset opp en god del ulemper og et par fordeler, men kan heller konkludere med at jeg ikke er særlig glad i den.

Jeg er i hvert fall ikke like glad i den nå, som det jeg var da jeg selv var barn og litt yngre. Selv kan voksne fortsatt ha sansen for snøen og vinteren, hvor mange drar frem skiutstyret og har det moro med det. Men heller ikke der er jeg.

Jeg er rett og slett ikke en vinterjente, og i hvert fall ikke når jeg er en så stor frysepinne som jeg er. For anledningen akkurat nå mens jeg skriver, så sitter jeg i ullundertøy, vinduet er lukket og varmen står på. Likevel er fingertuppene mine iskalde.

Men hva slags forhold har du til vinter og snø? Er du også den som gjerne skulle pakket deg inn i gode og varme pledd med et ullsett og varme sokker på? Eller har du sansen for skiutstyr på beina og leke deg som bare det i snøen? Del gjerne dine tanker og meninger. Å husk – vi er alle forskjellig.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *